TRÄNA OCH ÄTA VEGETARISKT?

Posted on September 22, 2015 by Anna-Maria Båth

Äta vegetariskt och träna hårt - går det ihop? Ja, enligt oss! Allt fler väljer vegetariska alternativ – och märker att de mår bättre!

Det finns ju många anledningar till att äta vegetariskt. Klimat, miljö, hälsa, ekonomi och djurhållning, för att bara nämna några. Många blir allt mer medvetna om vad man stoppar i sig och vill äta mer hälsosamt. Samtidigt ska ju maten vara en smakupplevelse och vi ska orka prestera och få resultat på träningen!

En av de största mattrenderna under det senaste året är den vegetariska. Kanske är det för att det faktiskt är mer socialt accepterat och lättre att vara vegetarian idag än tidigare? Det finns ju många fler vegetariska alternativ i både mataffären och på restauranger än vad som funnits tidigare.  

Mathandeln rapporterade att försäljningen av vegetariska alternativ till färs, köttbullar och korv ökade med 40% under första halvåret 2014 samtidigt som köttkonsumtionen minskade för första gången på länge.  

Enligt en ny japansk studie kan en grön diet hjälpa till att motverka högt blodtryck, och den som byter till en helt vegetarisk kost kan sänka sina värden. Studien visar att en köttfri meny kan ge lika goda effekter på blodtrycket som en viktminskning på fem kilo. 

Nån som håller med om ovanstående är en av våra kompisar, Kenny Isaksson i Västerås. Han gick ner 13 kilo och förbättrade sin hjärthälsa genom att började äta vegetariskt. Vilken inspiration! Läs mer här >>.

Hemma hos oss äter vi mestadels ekologiskt och vegetarisk och trivs toppen med det. Äter du också vegetariskt eller kanske är du bara nyfiken på nya recept? Hur som helst, jag skickar med ett underbart recept på en god höstgryta som passar en regnig höstdag. (Lånat från healthaholic.se)

RECEPT: Vegetarisk Chiligryta med quinoa >> 


Previous