BLOG

D-vitamin

Skrivet January 17, 2017 av Anna-Maria Båth

 

 

Så här i vintertider kan det vara bra att fylla på kroppens depåer av D-vitamin.Ett underskott av D-vitamin gör dig trött och hängig, men med tillräckliga nivåer kan du stärka både muskler och skelett. 

D-vitamin kan du få på två sätt: solens UV-strålar mot huden eller via mat och kosttillskott.

D-vitamin bildas i kroppen då solens UV-strålar landar på vår kropp. Ju högre solen står, desto mer D-vitamin kan bildas.

Ett enkelt hjälpmedel när det gäller att bedöma solens effekt är att titta på den egna skuggan. Solens strålar kan bilda D-vitamin i din kropp, om skuggan är lika lång som du, eller kortare. Och givetvis – för att kroppen ska kunna ombilda UV-strålarna måste du exponera hud som solens strålar kan skina på!

På våra breddgrader får vi inget D-vitamin av solen ungefär från oktober till april, på grund av att solen aldrig kommer tillräckligt högt upp på himlen. Under de här månaderna är fet fisk såsom lax, sill och makrill, den bästa naturliga källan till D-vitamin.

D-vitamin är känt för att kunna stärka skelettet, förbättra humöret och det finns också samband mellan blodets D-vitamininnehåll och muskelstyrka. Så - mycket förenklat kan man säga att D-vitamin ger dig starka ben! 

Just nu arbetar vi ifrån vårt boende i Spanien. Efter arbetsdagen igår tog vi en promenad på stranden. Det är våra skuggor du ser på bilden. Ljuset är fantastiskt men antagligen blev det inte något D-vitamin bildat här heller :-)

Bingos tankar om träning

Skrivet January 11, 2017 av Anna-Maria Båth

 

BINGO RIMÈR - TRÄNINGEN I FOKUS

En gång i månaden har vi glädjen att intervjua kända personer om vad det är som gör att de gillar att träna och vad som motiverar dem. Här berättar Bingo Rimér om sina tankar kring hans egen träning.

Bingo Rimér är känd som fotograf och entreprenör, men nu på senare tid har vi även sett honom i olika träningssammanhang. Vi låter som vanligt våra gäster presentera sig själva, så...

Vem är du? 
Jag är Bingo Rimér, fotograf och medientreprenör. 

Vad tränar du?
Jag tränar just nu framför allt för att må bra. Jag försöker att träna så varierande som möjligt och har alltid gjort det. 2016 var det i och för sig varit endel fokus på En Svensk Klassiker, och det kommer bli mer nu 2017 för i år ska jag köra Superklassikern. En Superklassiker är att man kör Klassikern (Vätternrundan, Lidingöloppet, Vansbrosimmet och Vasaloppet) på en totaltid under 20 timmar! 

Vad motiverar dig att träna?
Känslan av att välbehag. Jag mår så bra när jag tränar! När jag tränar så sover jag bättre och presterar bättre i vardagen. Sen är det ju faktiskt roligt ATT TRÄNA också. Jag har tränat hela mitt liv, fast inte deltagit i några lopp, som jag gör nu vilket jag tycker är är jättekul. Det blir mycket socialt och roligt umgänge. 

Vad är det du gillar med att träna?
Jag gillar att hålla mig i form. Träningen är så starkt sammankopplat mellan hur jag mår psykiskt och fysiskt. 

Tre saker som du inte haft om du inte tränat?
Medaljer från klassikern och alla lopp.
Min kondition.
Min slanka kropp! 

Bästa träningsminnet?
Alltid haft en aktiv livsstil och alltid tränat men innan har jag aldrig varit med sociala sammanhang. Nu är jag med på massa roliga saker; olika lopp, sociala grejer som Toughest etc. Det är en helt ny värld som öppnat sig för mig!

Jag började jobba tidigt i livet och startade mitt första bolag nästan direkt efter gymnasiet, jag har liksom inte hunnit eller valt att delta i sociala sammanhang med träning innan. Jag bara tränade liksom. Så nu har jag fått ett extra positivt element i min motionserfarenhet. 

Nåt annat som vi inte frågat om, men som du vill dela med dig av?
Ja, jag har en personlig reflektion jag gärna vill ta upp: Jag tycker att vi håller på och skapar en osund stress i sociala sammanhang. Idag så kopplar vi alla våra träningsframgångar i sociala medier. Jag tycker att man måste kunna träna och njuta utan att dela med sig i sociala medier. 

Det innebär också tvärtom, det man ser i sociala medier är bara en liten glimt och inte (hela) sanningen. Ta mina sociala medier som exempel. Om man tittar där så kan man tro att jag tränar grymt mycket. Men det är ju inte så! Har jag tur så tränar jag kanske två, max fyra gånger per vecka. Om man inte förstår detta, att det som visas i de sociala medierna inte är sant, så skapar ju det en underliggande stress som inte är bra, utan tråkig. 

Så – mitt råd är att ta ett eget helikopterperspektiv, träningen måste vara roligt och lustfylld! Ta en promenad i det fina vädret, lyssna på en pod - NJUT! All rörelse är bra – små övningar är också bra.

Nu kom jag på en sak till - Kosten!! Kosten har ju en enorm betydelse i sammanhanget Börja tänk på att undvika socker och alla dåliga kolhydrater, så du kan få en sund och balanserad blodsockernivå. Det kommer hjälpa dig med träningen.

Elaines tankar om sin träning

Skrivet December 29, 2016 av Anna-Maria Båth

ELAINE OM SIN TRÄNING

En gång i månaden har vi glädjen att prata med kända personer om vad det är som motiverar dem och varför de gillar att träna. Idag är det Elaine Eksvärds tur. Här berättar hon om sina tankar kring träning och vad som motiverar henne att träna.

Elaine är en god vän till oss och vi vet att både hon och hennes man Gustav tränar regelbundet och med glädje. Kul att ha vänner som precis som vi gärna ägnar sin lediga tid åt att unna sig lyxen att få träna! Nog om detta, nu är det Elaine Eksvärd, retorikern och författaren som har ordet!

Vem är du?
Elaine Eksvärd, jag är mamma till Evelyn och Matheo och fru till Gustav. Jag är retoriker, vd för en retorikbyrå och en träningstönt av rang! 

Vad tränar du?
Styrketräning och Crossfit. 

Vad motiverar dig att träna?
Att få leva ett långt kvalitativt liv där jag kan vara där för och stötta mina barn in i det sista. 

Vad är det du gillar med att träna?
Jag gillar målen och bräcka dom, hur en övning var helt galet jobbig en tidpunkt och sedan två månader senare är lätt. 

Tre saker som du inte haft om du inte tränat?
Lugnet, humöret och styrkan. Trots min hektiska vardag så blir jag sällan stressad. 

Bästa träningsminnet?
När jag gjorde min första chin. Att kunna hantera och lyfta min egen kropp känns fantastisk!

Nåt annat som vi inte frågat om, men som du vill dela med dig av?Tänk inte på vikterna på vågen, tänk på vikterna du kan bära. Jag kan lyfta 70 kilo det är coolt, men att jag väger detsamma är inte lika intressant.

(Den tuffa bilden på Elaine är tagen av @Fotograf Peter Knutsson 0707-34 60 02)

Hjärnan växer när du tränar

Skrivet November 25, 2016 av Anna-Maria Båth

NÄR DU TRÄNAR VÄXER HJÄRNAN 

Uppkomsten till den här texten kom sig av att jag såg ett klipp från UR. Det handlade om vad som sker, och varför, i hjärnan på oss när vi rör på oss.

Forskare från hela världen är eniga och överens om att motion, aktivitet och rörelse är livsviktigt. Livsviktigt därför att effekterna av fysisk aktivitet är en mirakelmedicin. Det handlar om vad som händer i våra hjärnor när vi tränar.

Vi är skapta för att röra på oss och förhoppningsvis kan alla hitta någon form av fysisk aktivitet som de tycker är kul och gillar att utföra. Men, det handlade om mer än bara rörelseglädje - de största positiva effekterna av träningen kommer tydligen efter det att man har tränat.

Efter fysisk aktivitet händer massa saker i vår hjärna. Bland annat att hjärnan växer, man blir mer fokuserad, kortisolnivåerna i kroppen sjunker. Detta är fakta. 

Hur kan det komma sig att det inte skrivs mer om detta? Hur kommer det sig att detta inte står på varje löpsedel? 

Jag tänker på både skolor och företag - på hur vår vardag ser ut, oavsett ålder. I skolans värld så borde man ju ha idrott på schemat varje dag när man vet hur mycket bättre eleverna kan ta in ny kunskap när inlärningen föregås av fysisk aktivitet. Företag som vill få ut det bästa och mesta av sina anställda, borde kanske förändra hur vi arbetar? Man kan ju stå och arbeta, ha kortare möten, helt enkelt skapa förutsättningar för en rörligare arbetsdag?

Kanske skulle vi stoppa i oss färre mediciner om vi visste att kroppen kan tillverka det vi behöver, av sig själv? Varför till exempel äta antidepressiva mediciner med diverse biverkningar, när vår egen hjärna kan ge oss ökade serotoninhalter?

Nu tycker du kanske att det här låter som mumbjumbo och rappakalja? Kolla på länkarna nedan och tyck till! Skriv gärna vad du tänker och tycker på vår facebooksida, så kan vi fortsätta prata vidare där. 

Anders Hansen, på svenska (57 min). 

Sandrine Thuret. Engelskt tal, svensk text (11 min). 

Paul Zientarski. Engelskt tal, svensk text (14 min).

 

Sabina Dufberg berättar om sin egen träning

Skrivet November 15, 2016 av Anna-Maria Båth

 

En gång i månaden har vi glädjen att intervjua kända personer om vad det är som gör att de gillar att träna och vad som motiverar dem. Här berättar Sabina Dufberg om sina tankar kring hennes egen träning.

Sabina Dufberg är för många känd som tränare för Biggest Loser. Vi känner Sabina som en driftig och positiv person som kan inspirera och glädja många. Sabina var med som tränare på vår träningsresa till Torrevieja förra sommaren och därför känns det naturligt för oss att Sabina är den som är först ut att svara på om vad som motiverar henne att träna!

Vem är du?
Jag är Sabina, fru till Anders och mamma till tvillingarna Selina och Nicholas. 

Vad tränar du?
Jag tränar väldigt varierat genom livet och just nu är jag inne i väldigt korta högintensiva pass av det som jag känner för i stunden. Det kan vara allt ifrån funktionella kroppsövningar som burpees till ett snabbt pass på min spinningcykel. Har jag tur hinner jag även ta ett besök på gymmet några tillfällen i månaden. 

Vad motiverar dig att träna?
Livet och passionen till träning! Träningen är ju både mitt intresse och mitt jobb. 

Vad är det du gillar med att träna?
Det jag gillar med träningen är att träningen kan varieras och även miljön där du tränar. 

Tre saker som du inte haft om du inte tränat?
1. Det jobb jag har idag.
2. En stark o hälsosam kropp.
3. Ett starkt psyke. 

Bästa träningsminnet?
Oj, det finns så många! Ett fantastiskt minne som jag har är från ett konvent där jag hade fler än 500 personer framför mig som alla tränade tillsammans i takt till musiken. Både ljudet och ljuset var i perfekt symbios med varandra och med mitt träningspass som jag höll i.

Tack Sabina för att du delade med dig!

Nästa intervju, som kommer om en månad, så är det Elaine Eksvärd, retoriker, författare och träningsnörd, som svarar på frågorna. Missa inte det! 

Vi hörs om en vecka!

PS. Den vackra bilden på Sabina är tagen av Fotograf Anders Gåhlin @gaahlin.com
PS 2. Nästa vecka handlar vårt utskick om hur fysisk aktivitet påverkar din hjärna. Så intressant!

TRÄNA OCH ÄTA VEGETARISKT?

Skrivet September 22, 2015 av Anna-Maria Båth

Äta vegetariskt och träna hårt - går det ihop? Ja, enligt oss! Allt fler väljer vegetariska alternativ – och märker att de mår bättre!

Det finns ju många anledningar till att äta vegetariskt. Klimat, miljö, hälsa, ekonomi och djurhållning, för att bara nämna några. Många blir allt mer medvetna om vad man stoppar i sig och vill äta mer hälsosamt. Samtidigt ska ju maten vara en smakupplevelse och vi ska orka prestera och få resultat på träningen!

En av de största mattrenderna under det senaste året är den vegetariska. Kanske är det för att det faktiskt är mer socialt accepterat och lättre att vara vegetarian idag än tidigare? Det finns ju många fler vegetariska alternativ i både mataffären och på restauranger än vad som funnits tidigare.  

Mathandeln rapporterade att försäljningen av vegetariska alternativ till färs, köttbullar och korv ökade med 40% under första halvåret 2014 samtidigt som köttkonsumtionen minskade för första gången på länge.  

Enligt en ny japansk studie kan en grön diet hjälpa till att motverka högt blodtryck, och den som byter till en helt vegetarisk kost kan sänka sina värden. Studien visar att en köttfri meny kan ge lika goda effekter på blodtrycket som en viktminskning på fem kilo. 

Nån som håller med om ovanstående är en av våra kompisar, Kenny Isaksson i Västerås. Han gick ner 13 kilo och förbättrade sin hjärthälsa genom att började äta vegetariskt. Vilken inspiration! Läs mer här >>.

Hemma hos oss äter vi mestadels ekologiskt och vegetarisk och trivs toppen med det. Äter du också vegetariskt eller kanske är du bara nyfiken på nya recept? Hur som helst, jag skickar med ett underbart recept på en god höstgryta som passar en regnig höstdag. (Lånat från healthaholic.se)

RECEPT: Vegetarisk Chiligryta med quinoa >> 

TVÅ MINUTERS TRÄNING!

Skrivet November 18, 2014 av Anna-Maria Båth

Träna 15 minuter om dagen, det är vad vi förespråkar. Nu visar ju vissa undersökningar att det räcker med så lite som bara två minuters träning! 



Träningsmängden är faktiskt tillräcklig för att förbättra hälsan, vilket en forskargrupp vid Abertay University i skotska Dundee kommit fram till.

Att börja träna kan vara tufft, ofta kan det vara jobbigare att komma igång, än själva träningen. Men, all träning är bra träning, och för den som inte tränar alls idag, kan det vara viktigt att veta att det inte behöver vara så svårt att komma igång!

Studien som gjordes på resultaten av två minuters träning utfördes på en grupp överviktiga vuxna. Gruppen bestod av tre män och elva kvinnor i åldrarna 35-51 och med ett BMI mellan 24 och 34.

Samtliga deltagare fick i uppgift att träna högintensivt under två minuter, uppdelat på två gånger i veckan. Träningen bestod av cykling på en motionscykel under en minut och vid varje tillfälle tog försökspersonerna i maximalt under sex sekunder, i tio omgångar. Vilan mellan varje 6-sekunders-set var en minut.

Forskarna kunde dra slutsatsen att den korta men intensiva träningen gav deltagarna signifikant bättre hjärt- och kärlhälsa samt förbättrad insulinkänslighet. Det senare är ett förstadium till diabetes typ 2 och man avser kroppens förmåga att ta upp glukos.

Självklart är ju en sund livsstil, med bra mat och motion något som vi alla bör sträva efter, men – tröskeln till att börja träna behöver inte vara högre än så här!

Vill du läsa hela studien kan du klicka här >>

(Källa svd.se)

1 2 3 5 nästa »