BLOG

Högintensiv träning är bättre än vi visste

Skrivet April 26, 2017 av Anna-Maria Båth


HÖGINTNSIV TRÄNING KAN BROMSA ÅLDRANDE


Mirakelmedicinen Träning - nu visar det sig att den håller dig ung och frisk. Ja, inte all typ av träning, utan specifikt högintensiv intervallträning.

Det var inte så länge sedan vi skrev om varför vi förespråkar att träna Femton minuter om dagen, men nu visar det sig att det finns ytterligare fördelar med högintensiv intervallträning - som vi givetvis vill dela med er!

High Intensive Interval Training, HIIT*, är sedan länge erkänt som en av de mest effektiva träningsformerna. När du tränar högintensivt boostar du ämnesomsättningen, tränar ditt hjärta, ökar din fettförbränning, din uthållighet och blir starkare.

Nu har forskare vid Mayokliniken i Minnesota, USA, hittat ännu en positiv effekt av att träna högintensivt - Du håller dig ung längre! 

Forskarna studerade tre olika träningsformer:

  1. HIIT.
  2. Styrketräning.
  3. Kombinerad konditions- och styrketräning.

Det var bara i gruppen som tränat högintensivt som forskarna kunde uppmäta en positiv effekt på cellernas mitokondrier.

Mitokondrierna är kopplade till såväl syreupptagningsförmåga som förbränning. Allt eftersom du blir äldre blir mitokondrierna mindre effektiva.

Testgrupperna bestod av två åldersgrupper, 13-30 och 65-80. Hos den yngre gruppen såg man att mitokondrierna effektivitet ökade med cirka 49 procent, medan ökning i den äldre gruppen var hela 69 (!) procent.

Baserat på vad vi vet så finns det ingenting som kan ersätta högintensiv träning när det gäller att fördröja åldrandet. Det som sker i kroppen kan inte åstadkommas med hjälp av mediciner" säger Sreekumaran Nair vid Mayokliniken, som är en av forskarna bakom rapporten.

Ja, vad kan man säga, annat än att det är fantastiskt hur bra våra kroppar mår av att få röra på sig!

...

*HIIT -  Korta men intensiva intervallpass. Pulsen bör vara ca 80-90 % av maxpuls i intervallerna. Ett något förenklat sätt att räkna ut din maxpuls är att ta 220 minus din ålder.  Är du 54 år är din maxpuls ca 166 och i ett intervallpass bör din puls komma upp i ca 135.

 

Ove Rytter om sin egen träning

Skrivet April 04, 2017 av Anna-Maria Båth

OVE BERÄTTAR OM SIN EGEN TRÄNING

En gång i månaden har vi glädjen att prata med kända personer om vad det är som motiverar dem och varför de gillar att träna. Idag är det Ove Rytters tur. Här berättar han om sina tankar kring sin träning och vad det är som motiverar honom att träna. 

Ove är en begåvad och mångfacetterad man som vi inte kan låta bli att introducera med några rader, innan vi lämnar över ordet till honom.

Vi börjar med att berätta att Ove har varit med i svenska judolandslaget i sju år och gått över 1000 matcher. Han har även tävlat i bodybuilding och både träffat och ibland tränat med 80-talets stora tränings- och actionhjältar: Bland annat Sylvester Stallone, Bruce Springsteen, Chuck Norris och Arnold Schwarzenegger.

Ove är utbildad journalist och har skrivit 10 böcker. Senast i raden boken Träning för män 40+. Han har även startat och drivit några av landets mest kända träningstidningar. Han är den som var med och startade hälsorestaurangen Kalori i Stockholm (som nu heter Locals), startade Sveriges första dygnet-runt-öppet-gym i centrala Stockholm är medgrundade Personal Training School och är både arrangör och grundare av Fitnessfestivalen, vilken han fortfarande driver.

Ett kortfattat CV som är längre och mer imponerade än de flestas. Vi är tacksamma och glada att han tagit sig tid att svara på våra frågor.

Vem är du?

Ove, som är 60 år enligt passet.
Men kroppen säger något annat.
Har en fru, två egna barn och två bonusbarn. 

Vad tränar du?
Just nu systematisk, funktionell hypertrofiträning...kan man säga. Tränar styrkeövningar, byggda på traditionella principer, men oftast i mer rörliga varianter. Kör detta måndag till torsdag efter ett visst system. Då ca 20 - 30 min per pass.

Inleder eller avslutar alltid med cardio bestående av explosivt och kort arbete. Blir antingen rodd, hopprep eller spänsthopp.

Gillar inte långa träningspass i gymmet. Kör även en hel del Mountainbike då jag har möjlighet och promenerar mycket. Tar sällan bilen i veckorna, vilket är en lyx man kan hålla sig till om man bor i storstan. Blir runt 10 000 – 16 000 steg per dag.


Avslutar sedan en normal vecka med ett helkroppsstimulerande högpulspass varje fredag kl 11.00 eller kl 15.00, då med PT. Vi kallar det ”svarta passet”. Inget mes...och en skön urladdning innan helgen. 

Alla mina pass är korta. Max 60 minuter. Ofta bara 30, eller 40 minuter.

På helgen är det i regel vila. Har alltid levt efter devisen att leva som en atlet i veckorna, men som en Svensson på helgerna. Ett recept som håller i längden. I alla fall för mig.

Vad motiverar dig att träna?
Det ger mig den energi jag behöver för att allt ska funka i livet. 

Vad är det du gillar mest med träning?
Gemenskap med sin egen kropp. 

Tre saker du inte hade haft om du inte tränat?
Mina böcker, mina företag och min fru. 

Bästa träningsminnet?
Det beror på vad man menar med ”bästa träningsminne”. Eftersom jag alltid arbetat i träningsbranschen, då som tränande journalist och förläggare, har jag ju träffat och/eller tränat de flesta namnkunniga personligheterna i träningsvärlden, vilket har varit både spännande och lärorikt. Jag har så många anekdoter och träningsminnen att det är svårt att plocka ut något speciellt. Så jag kanske snor din fråga och gör en bok av den...

Något annat som vi inte frågat om, men som du vill dela med dig av? 
Mitt bästa träningstips är att träna explosivt och köra korta träningspass. Helst på morgonen. Om man vill träna hårdare är det bättre med två pass per dag än ett långt. 

 ...

Tack Ove för att du svarade på våra frågor. Det är alltid kul att höra hur andra tränar och tänker om träning. Hoppas att du som läser känner dig lika inspirerad att fortsätta träna, som vi gör, efter att ha läst detta.

Träna med aktiv vila

Skrivet March 15, 2017 av Anna-Maria Båth


AKTIV VILA FÖR EFFEKTIV TRÄNING

Aktiv vila innebär att du är aktiv medan du vilar. Du gör aktivt något annat under tiden du vilar från det andra - helt enkelt. Vill du veta mer om hur och varför gör du det genom att kolla in vår sajt www.aktivvila.se

Manne Forssberg berättar om sin träning

Skrivet March 07, 2017 av Anna-Maria Båth


MANNE BERÄTTAR OM SIN TRÄNING

En gång i månaden har vi glädjen att prata med kända personer om vad det är som motiverar dem och varför de gillar att träna. Idag är det Manne Forssbergs tur. Här berättar han om sina tankar kring sin träning och vad det är som motiverar honom att träna.

Manne är mannen med lika många strängar på sin lyra som vikter på sin skivstång. För de flesta är han känd från bland annat TV4s pappapanel men jag låter honom presentera sig närmare själv! 

Vem är du? 
Jag heter Manne Forssberg. Jag är skribent, föreläsare och ena halvan av Pappapodden. 

Vad tränar du?
Jag tränar styrkelyft och sedan några veckor tillbaka även tyngdlyftning. Och så tränar jag spänstträning. 

Vad motiverar dig att träna?
När jag började träna hade jag en deal med mig själv som var att jag skulle få basta efter avslutat träningspass. Jag tyckte att träning var mördande tråkigt. Sedan tog träningen över mitt liv och blev det bästa jag vet. Nu har jag aldrig svårt med motivationen. Jag vill slå nya personbästan, lära mig nya saker, känna blodet pulsera i musklerna och endorfinerna flöda. Gång på gång. 

Vad är det du gillar med att träna?
Att hela tiden bli bättre och att lära kroppen att göra saker som man trodde var omöjliga. 

Tre saker som du inte haft om du inte tränat?
Hyfsad hållning
Utvecklande fritid
Fysiskt självförtroende 

Bästa träningsminnet?
Bästa minnet är nog när jag tog 200 kilo i marklyft första gången. Jag hade drömt om att ta den vikten väldigt länge och plötsligt gick det. Det var en lång väg för mig eftersom jag tog typ 60 kilo första gången jag provade. 

Nåt annat som vi inte frågat om, men som du vill dela med dig av?
Mina träningsmål för det kommande året:
- Lära mig göra bakåtvolt.
- Ta 200 kilo i tyngdlyftning (ryck + stöt).

Bodyweight:
Vi säger stort tack till Manne som delar med sig av sina tankar om sin träning! Jag håller med om glädjen och längtan till träningen, när man kämpar så svetten lackar, blodet pumpar och endorfinerna sprutar :-) UNDERBART!!

Unna dig femton minuter

Skrivet March 01, 2017 av Anna-Maria Båth



TRÄNA FEMTON MINUTERS OM DAGEN - DET RÄCKER!

Allt fler studier visar att det går bra att få bra träningsresultat genom att träna korta träningspass, om de korta passen har hög intensitet. Det går inte att underskatta värdet av hög intensitet när det gäller träning.

Om du tränar effektivt femton minuter per dag, så kommer det att räcka med den tiden. Det är inget svårt, det krävs bara att du gör det till en daglig rutin och verkligen tränar den tiden du avsatt. Tricket är att träna högintensivt. Med hög puls som både ger dig en ökad förbränning och bättre kondition. I banden kan du köra högintensiv styrketräning, som inte bara ökar din förbränning, förbättrar din kondition utan också bygger muskler. LÄS MER OM  DET HÄR >>.

SPORTLOV!

Skrivet February 24, 2017 av Anna-Maria Båth

Från vecka sju till och med vecka elva turas alla grundskolor i Sverige om att ha en veckas sportlov. På 80-talet (när jag var liten) så var sportlovet verkligen en vecka, då alla lokala idrottsföreningar hade prova-på dagar. Härliga minnen när jag kunde testa på aktiviteter jag aldrig skulle göra annars! 

Vi vill att så många som möjligt ska komma igång med ett mer aktivt liv. Därför erbjuder vi 50% på våra produkter under alla sportlovsveckorna, om du bara anger kod SPORTLOV innan du betalar.

Mikaela Kellner om sin egen träning

Skrivet February 07, 2017 av Anna-Maria Båth

 

 MIKAELA KELLNER OM SIN TRÄNING

En gång i månaden har vi glädjen att prata med kända personer om vad det är som motiverar dem och varför de gillar att träna. Idag är det Mikaela Kellners tur. Här berättar hon om sina tankar kring träning och vad som motiverar henne att träna.

Mikaela presenterar sig själv nedan, men för er som inte känner till henne så är Mikaela Kellner är inte bara polis och träningsprofil,  hon är också  femfaldig världsmästare i åttakamp för poliser och brandmän. 

Vem är du? 
Mikaela Kellner, 39 år gammal, boende i Stockholm tillsammans med min dotter som är 6 år. Jag arbetar huvudsakligen som polis men driver även mitt eget företag vid sidan av. Företaget inriktar sig mot träning och hälsa där jag erbjuder personlig träning, kostrådgivning, föreläsningar och workshops.

Vad tränar du?
Jag tränar det som känns roligt för tillfället. Ofta har jag någon tävling i sikte och tränar då inför det. Det kan vara allt ifrån styrkelyft, friidrott, CrossFit eller någon annan styrketävling. 

Vad motiverar dig att träna?
Att ständigt förbättra mig själv. Sätta upp nya mål och nå resultat. Mina träningsvänner har även en stor del i min motivation. Vi har kul när vi tränar, peppar och sporrar varandra.

Vad är det du gillar med att träna?
Se resultat, ta ut mig. Jag älskar att känna mig stark och snabb. Jag älskar att tävla och träningen är en väg dit. Jag gillar variation i träning. Och tränar det jag tycker känns kul och motiverar mig för tillfället.  

Tre saker som du inte haft om du inte tränat?
1. Stark och pigg kropp som få kan tro ha 40 år på nacken.
2. Jag orkar leka, lyfta och springa runt med min dotter utan att det känns ansträngande. 
3. Ett fantastiskt fint umgänge av vänner med samma intresse.

Bästa träningsminnet?
Jag har inget specifikt minne. Men sommaren 2014 var en sommar i träningens tecken på ett speciellt sätt. Jag tillsammans med flera andra skulle vara med i första säsongen av Ninja Warrior Sverige. Vi var ett gäng som tillsammans åkte runt i Sverige för att hitta de bästa träningsmöjligheterna för Ninja. Det fanns så inga gym med byggda Ninja Warrior hinder som det finns idag. Vi visste inte vad som skulle komma på tävlingen. Hela grejen att improvisera ihop vår träning på bästa sätt var himla roligt och detta gjorde att jag fick nya vänner för livet!

Nåt annat som vi inte frågat om, men som du vill dela med dig av?
Mina tre bästa tips för att lyckas med din träning och få resultat: 
1. Gör upp en plan för din träning och ange dina mål.
2. Hitta en vän att dela träningen med.
3. Se till att ha roligt när du tränar!

...


Tack Mikaela för att du delade med dig, du är verkligen inspirerande! 

1 2 3 6 nästa »