BLOG

Träna med aktiv vila

Skrivet March 15, 2017 av Anna-Maria Båth


AKTIV VILA FÖR EFFEKTIV TRÄNING

Aktiv vila innebär att du är aktiv medan du vilar. Du gör aktivt något annat under tiden du vilar från det andra - helt enkelt. Vill du veta mer om hur och varför gör du det genom att kolla in vår sajt www.aktivvila.se

Manne Forssberg berättar om sin träning

Skrivet March 07, 2017 av Anna-Maria Båth


MANNE BERÄTTAR OM SIN TRÄNING

En gång i månaden har vi glädjen att prata med kända personer om vad det är som motiverar dem och varför de gillar att träna. Idag är det Manne Forssbergs tur. Här berättar han om sina tankar kring sin träning och vad det är som motiverar honom att träna.

Manne är mannen med lika många strängar på sin lyra som vikter på sin skivstång. För de flesta är han känd från bland annat TV4s pappapanel men jag låter honom presentera sig närmare själv! 

Vem är du? 
Jag heter Manne Forssberg. Jag är skribent, föreläsare och ena halvan av Pappapodden. 

Vad tränar du?
Jag tränar styrkelyft och sedan några veckor tillbaka även tyngdlyftning. Och så tränar jag spänstträning. 

Vad motiverar dig att träna?
När jag började träna hade jag en deal med mig själv som var att jag skulle få basta efter avslutat träningspass. Jag tyckte att träning var mördande tråkigt. Sedan tog träningen över mitt liv och blev det bästa jag vet. Nu har jag aldrig svårt med motivationen. Jag vill slå nya personbästan, lära mig nya saker, känna blodet pulsera i musklerna och endorfinerna flöda. Gång på gång. 

Vad är det du gillar med att träna?
Att hela tiden bli bättre och att lära kroppen att göra saker som man trodde var omöjliga. 

Tre saker som du inte haft om du inte tränat?
Hyfsad hållning
Utvecklande fritid
Fysiskt självförtroende 

Bästa träningsminnet?
Bästa minnet är nog när jag tog 200 kilo i marklyft första gången. Jag hade drömt om att ta den vikten väldigt länge och plötsligt gick det. Det var en lång väg för mig eftersom jag tog typ 60 kilo första gången jag provade. 

Nåt annat som vi inte frågat om, men som du vill dela med dig av?
Mina träningsmål för det kommande året:
- Lära mig göra bakåtvolt.
- Ta 200 kilo i tyngdlyftning (ryck + stöt).

Bodyweight:
Vi säger stort tack till Manne som delar med sig av sina tankar om sin träning! Jag håller med om glädjen och längtan till träningen, när man kämpar så svetten lackar, blodet pumpar och endorfinerna sprutar :-) UNDERBART!!

Unna dig femton minuter

Skrivet March 01, 2017 av Anna-Maria Båth



TRÄNA FEMTON MINUTERS OM DAGEN - DET RÄCKER!

Allt fler studier visar att det går bra att få bra träningsresultat genom att träna korta träningspass, om de korta passen har hög intensitet. Det går inte att underskatta värdet av hög intensitet när det gäller träning.

Om du tränar effektivt femton minuter per dag, så kommer det att räcka med den tiden. Det är inget svårt, det krävs bara att du gör det till en daglig rutin och verkligen tränar den tiden du avsatt. Tricket är att träna högintensivt. Med hög puls som både ger dig en ökad förbränning och bättre kondition. I banden kan du köra högintensiv styrketräning, som inte bara ökar din förbränning, förbättrar din kondition utan också bygger muskler. LÄS MER OM  DET HÄR >>.

SPORTLOV!

Skrivet February 24, 2017 av Anna-Maria Båth

Från vecka sju till och med vecka elva turas alla grundskolor i Sverige om att ha en veckas sportlov. På 80-talet (när jag var liten) så var sportlovet verkligen en vecka, då alla lokala idrottsföreningar hade prova-på dagar. Härliga minnen när jag kunde testa på aktiviteter jag aldrig skulle göra annars! 

Vi vill att så många som möjligt ska komma igång med ett mer aktivt liv. Därför erbjuder vi 50% på våra produkter under alla sportlovsveckorna, om du bara anger kod SPORTLOV innan du betalar.

Mikaela Kellner om sin egen träning

Skrivet February 07, 2017 av Anna-Maria Båth

 

 MIKAELA KELLNER OM SIN TRÄNING

En gång i månaden har vi glädjen att prata med kända personer om vad det är som motiverar dem och varför de gillar att träna. Idag är det Mikaela Kellners tur. Här berättar hon om sina tankar kring träning och vad som motiverar henne att träna.

Mikaela presenterar sig själv nedan, men för er som inte känner till henne så är Mikaela Kellner är inte bara polis och träningsprofil,  hon är också  femfaldig världsmästare i åttakamp för poliser och brandmän. 

Vem är du? 
Mikaela Kellner, 39 år gammal, boende i Stockholm tillsammans med min dotter som är 6 år. Jag arbetar huvudsakligen som polis men driver även mitt eget företag vid sidan av. Företaget inriktar sig mot träning och hälsa där jag erbjuder personlig träning, kostrådgivning, föreläsningar och workshops.

Vad tränar du?
Jag tränar det som känns roligt för tillfället. Ofta har jag någon tävling i sikte och tränar då inför det. Det kan vara allt ifrån styrkelyft, friidrott, CrossFit eller någon annan styrketävling. 

Vad motiverar dig att träna?
Att ständigt förbättra mig själv. Sätta upp nya mål och nå resultat. Mina träningsvänner har även en stor del i min motivation. Vi har kul när vi tränar, peppar och sporrar varandra.

Vad är det du gillar med att träna?
Se resultat, ta ut mig. Jag älskar att känna mig stark och snabb. Jag älskar att tävla och träningen är en väg dit. Jag gillar variation i träning. Och tränar det jag tycker känns kul och motiverar mig för tillfället.  

Tre saker som du inte haft om du inte tränat?
1. Stark och pigg kropp som få kan tro ha 40 år på nacken.
2. Jag orkar leka, lyfta och springa runt med min dotter utan att det känns ansträngande. 
3. Ett fantastiskt fint umgänge av vänner med samma intresse.

Bästa träningsminnet?
Jag har inget specifikt minne. Men sommaren 2014 var en sommar i träningens tecken på ett speciellt sätt. Jag tillsammans med flera andra skulle vara med i första säsongen av Ninja Warrior Sverige. Vi var ett gäng som tillsammans åkte runt i Sverige för att hitta de bästa träningsmöjligheterna för Ninja. Det fanns så inga gym med byggda Ninja Warrior hinder som det finns idag. Vi visste inte vad som skulle komma på tävlingen. Hela grejen att improvisera ihop vår träning på bästa sätt var himla roligt och detta gjorde att jag fick nya vänner för livet!

Nåt annat som vi inte frågat om, men som du vill dela med dig av?
Mina tre bästa tips för att lyckas med din träning och få resultat: 
1. Gör upp en plan för din träning och ange dina mål.
2. Hitta en vän att dela träningen med.
3. Se till att ha roligt när du tränar!

...


Tack Mikaela för att du delade med dig, du är verkligen inspirerande! 

D-vitamin

Skrivet January 17, 2017 av Anna-Maria Båth

 

D-VITAMIN 

Så här i vintertider kan det vara bra att fylla på kroppens depåer av D-vitamin. Ett underskott av D-vitamin gör dig trött och hängig, men med tillräckliga nivåer kan du stärka både muskler och skelett. 

D-vitamin kan du få på två sätt: solens UV-strålar mot huden eller via mat och kosttillskott.

D-vitamin bildas i kroppen då solens UV-strålar landar på vår kropp. Ju högre solen står, desto mer D-vitamin kan bildas.

Ett enkelt hjälpmedel när det gäller att bedöma solens effekt är att titta på den egna skuggan. Solens strålar kan bilda D-vitamin i din kropp, om skuggan är lika lång som du, eller kortare. Och givetvis – för att kroppen ska kunna ombilda UV-strålarna måste du exponera hud som solens strålar kan skina på!

På våra breddgrader får vi inget D-vitamin av solen ungefär från oktober till april, på grund av att solen aldrig kommer tillräckligt högt upp på himlen. Under de här månaderna är fet fisk såsom lax, sill och makrill, den bästa naturliga källan till D-vitamin.

D-vitamin är känt för att kunna stärka skelettet, förbättra humöret och det finns också samband mellan blodets D-vitamininnehåll och muskelstyrka. Så - mycket förenklat kan man säga att D-vitamin ger dig starka ben! 

Just nu arbetar vi ifrån vårt boende i Spanien. Efter arbetsdagen igår tog vi en promenad på stranden. Det är våra skuggor du ser på bilden. Ljuset är fantastiskt men antagligen blev det inte något D-vitamin bildat här heller :-)

Bingos tankar om träning

Skrivet January 11, 2017 av Anna-Maria Båth

 

BINGO RIMÈR - TRÄNINGEN I FOKUS

En gång i månaden har vi glädjen att intervjua kända personer om vad det är som gör att de gillar att träna och vad som motiverar dem. Här berättar Bingo Rimér om sina tankar kring hans egen träning.

Bingo Rimér är känd som fotograf och entreprenör, men nu på senare tid har vi även sett honom i olika träningssammanhang. Vi låter som vanligt våra gäster presentera sig själva, så...

Vem är du? 
Jag är Bingo Rimér, fotograf och medientreprenör. 

Vad tränar du?
Jag tränar just nu framför allt för att må bra. Jag försöker att träna så varierande som möjligt och har alltid gjort det. 2016 var det i och för sig varit endel fokus på En Svensk Klassiker, och det kommer bli mer nu 2017 för i år ska jag köra Superklassikern. En Superklassiker är att man kör Klassikern (Vätternrundan, Lidingöloppet, Vansbrosimmet och Vasaloppet) på en totaltid under 20 timmar! 

Vad motiverar dig att träna?
Känslan av att välbehag. Jag mår så bra när jag tränar! När jag tränar så sover jag bättre och presterar bättre i vardagen. Sen är det ju faktiskt roligt ATT TRÄNA också. Jag har tränat hela mitt liv, fast inte deltagit i några lopp, som jag gör nu vilket jag tycker är är jättekul. Det blir mycket socialt och roligt umgänge. 

Vad är det du gillar med att träna?
Jag gillar att hålla mig i form. Träningen är så starkt sammankopplat mellan hur jag mår psykiskt och fysiskt. 

Tre saker som du inte haft om du inte tränat?
Medaljer från klassikern och alla lopp.
Min kondition.
Min slanka kropp! 

Bästa träningsminnet?
Alltid haft en aktiv livsstil och alltid tränat men innan har jag aldrig varit med sociala sammanhang. Nu är jag med på massa roliga saker; olika lopp, sociala grejer som Toughest etc. Det är en helt ny värld som öppnat sig för mig!

Jag började jobba tidigt i livet och startade mitt första bolag nästan direkt efter gymnasiet, jag har liksom inte hunnit eller valt att delta i sociala sammanhang med träning innan. Jag bara tränade liksom. Så nu har jag fått ett extra positivt element i min motionserfarenhet. 

Nåt annat som vi inte frågat om, men som du vill dela med dig av?
Ja, jag har en personlig reflektion jag gärna vill ta upp: Jag tycker att vi håller på och skapar en osund stress i sociala sammanhang. Idag så kopplar vi alla våra träningsframgångar i sociala medier. Jag tycker att man måste kunna träna och njuta utan att dela med sig i sociala medier. 

Det innebär också tvärtom, det man ser i sociala medier är bara en liten glimt och inte (hela) sanningen. Ta mina sociala medier som exempel. Om man tittar där så kan man tro att jag tränar grymt mycket. Men det är ju inte så! Har jag tur så tränar jag kanske två, max fyra gånger per vecka. Om man inte förstår detta, att det som visas i de sociala medierna inte är sant, så skapar ju det en underliggande stress som inte är bra, utan tråkig. 

Så – mitt råd är att ta ett eget helikopterperspektiv, träningen måste vara roligt och lustfylld! Ta en promenad i det fina vädret, lyssna på en pod - NJUT! All rörelse är bra – små övningar är också bra.

Nu kom jag på en sak till - Kosten!! Kosten har ju en enorm betydelse i sammanhanget Börja tänk på att undvika socker och alla dåliga kolhydrater, så du kan få en sund och balanserad blodsockernivå. Det kommer hjälpa dig med träningen.

1 2 3 6 nästa »